Ofte stilte spørsmål

Her finner du svarene på ofte stilte spørsmål. Trenger du hjelp med noe som ikke er svart på her kan du ta kontakt med oss enten via telefon eller e-post. Tlf: 900 12 013, e-post: post@medianett.no.

Kabel TV

Spørsmål:

  • Hvordan søker jeg inn de Digitale TV-Kanalene

    De fleste TVer trenger tilleggsinformasjon for å finne de Digitale Tv-kanalene. Dette varierer fra produsent til produsent.

    Dette er hovedpunktene:

    Kilde: Kabel

    På de fleste Samsung TV må denne informasjonen legges inn under meny "Alternativer for kabelsøk" eller tilsvarende meny.

    Startfrekvens: 306 000 kHz

    Stoppfrekvens: 466 000 kHz

    Symbolrate: 6900

    Modulasjonsform 128 QAM

    Deretter: auto søk / autoinnstilling

    velg kun digital kanaler




  • Hvordan finner jeg ut om mitt TV kan søke inn digitale kanaler?

    a. Meny i din TV viser om du kan søke etter digitale Kabel tv Kanaler. Noen TV modeller har digital søkning, men kun for digitale bakkenett ( Riks TV) kanaler. Finner du menyen på din TV som gjelder KABEL eller DVB-C kan du følge oppskriften: Hvordan søke inn digitale kanaler?

    b. Lese i bruksanvisningen om ditt TV kan motta DVB-C eller digitale kabel tv sendinger

  • Hva gjør jeg om jeg IKKE har et Tv som kan motta digitale sendinger? (analog TV)

    Da har du to alternativer:

    a. Bytte TV til et digitalt "smart TV" (de fleste nye tv i dag kan motta DVB-C standarden)

    Vi anbefaler å bytte TV av følgende grunner:

    1. Vi sender HD kvalitet på de fleste av våre kanaler og "gamle TV" (6-10år gamle) har mye dårligere oppløsning enn dagens TV. For å benytte seg av den høye bildekvaliteten som sendes i nettet bør man ha nyere TV. Gamle TV med en dekoder vil ikke gi samme bildekvalitet!

    2. Enklere bruk. Kun en fjernkontroll. Ingen bokser/kabel mellom boks og TV.

    3. Gamle tv kan gå i stykket når som helst og da blir dekoderen verdiløs siden nye TV har dekoderen innebygd.

    b. Kjøpe en digital dekoderboks DVB-C

  • Hva er nettverks ID i deres Kabel nett?

    Rauland og Hallbjønnsekken er nettverks ID 12345

    Dalen og Vågsli er nettverks ID 40961

  • Hvor mange tv-uttak kan jeg ha?

    Vi garanterer 2 tv-uttak, men det vil være mulig å få flere. Abbonements prisen blir lik uansett hvor mange tv-uttakt du har.

  • Trenger man kort og kortholder for å motta kanalene?

    Nei, vi sender ikke kodede kanaler i nettet vårt og dermed er det ikke nødvendig med kort/kortholder.

Bredbånd

Spørsmål:

  • Kan jeg flytte modemet?

    Ja, du kan flytte modemet mellom de forskjellige antenneutakene i din hytte/hus

  • Kan man kun abonnere på bredbånd?

    Nei, bredbånd er en tilleggstjeneste til kabel-tv og krever dermed et aktiv kabel-tv abonnement.

  • Jeg opplever ustabil Bredbåndsnett. Hva skal jeg gjøre?

    Årsaken til ustabil internett er ofte WIFI nett i hytten. Test bredbåndslinjen med en PC som er tilkoblet modemet med kabel. Er internett stabil da, kan man kjøpe seg et "WIFI aksesspunkt" og koble det til modemet.

    Moderne trådløse WIFI rutere eller WIFI aksesspunkter leverer ofte mye større hastighet og har større rekkevidde.

    Kombimodem (med innebygd WIFI base) som vi leverte tidligere har vi sluttet med å levere pga. det!

Faktura

Spørsmål:

  • Når faktureres Kabel-TV og Bredbåndsabbonement?

    Kabel-tv og bredbåndsabbonement faktureres samlet ved hovedforfall. Hovedforfall for de respektive nettene er:

    Dalen: 1.1 og 1.7

    Hallbjønnsekken: 1.1

    Rauland: 1.1

    Haukeli: 1.1

  • Kan jeg dele opp årsavgiftene?

    Nei, faktureringsystemet vårt tillater kun fakturering en gang i året. (Dalen: 1 gang hvert halvår)